lördag 26 september 2020

Ost blev väst: BORSTAHUSEN-RÅÅ 26 september.

När man håller i en långfärd vill man ju gärna att den skall bli av. Och bli bra.

Vi tar Stenshuvud sa jag till Anders K som jag gärna håller i långfärder tillsammans med. Eftersom det i princip ALLTID blåser västliga vindar kändes det som ett säkert kort. Även om det skulle bli lite höstblåsigt skulle det inte bli mycket vågor på ostsidan.

Vad händer? Efter veckor med sol och svaga västliga vindar blåser det såklart upp och vinden vänder mot ost. Dagen innan mastodontregn och blåsigt men vi hade många anmälda och att ställa in fanns inte på kartan. Precis som med coronan gällde det bara att ställa om.

Plan A: Stenshuvud

Plan B: Borstahusen-Råå

Plan C: Ivösjön.

Jag tog fram mina cykelkartor men som tur var hade Anders skrivit ut och plastat in kartor på alla förslagen.

Lördag morgon och 13 förväntansfulla paddlare samlades på klubben.

Enligt Sjöräddningens app var det redan en halv meter höga vågor vid Stenshuvud och från lunch ungefär skulle det öka successivt.

Vid Borstahusen var det svagare vindar och vi tänkte att Kullen skulle ta av lite för dom nordostliga vindarna.

Alla förslagen presenterades för paddlarna som enhälligt röstade på Borstahusen.

Kajaker lastades och snart var vi iväg.

Väl framme i Borstahusen höll Anders en kort genomgång, Ulrike visade Marianne hur man fäster bogsérlinan, vi vadade ut i det grunda vattnet och gav oss i väg på spegelblankt vatten.

Vi passerade häftiga Hildesborg med sina branta stup ner mot havet, var inne i hamnen i Ålabodarna innan det blev lunch på stranden i samhället med det underbara namnet Fortuna.

Vädret var fortfarande lugnt och vi tog kurs mot Råå.

Här var det kappsegling men jollarna hann ut innan vi var framme så vi kunde paddla in utan att förstöra tävlingen.

Råå är en trevlig hamn och minsann om inte solen kom fram också trots att väderleksrapporten hade sagt mulet hela dagen.

På väg tillbaka fortsatte solen att skina och vi flög fram mot Borstahusen. Sol och medvind. Kan det bli bättre?

Vi passerade nudistbadet som inte lockade någon denna dag och bestämde oss för eftermiddagsfika på stranden precis innan Ålabodarna.

Sista kilometrarna valde några att paddla en bit ut för att njuta av havskänslan medan andra höll sig längs land och kollade mysiga hus och andra detaljer. Några små regnstänk avslutade paddlingen.

Snart var vi framme i Borstahusen, kajakerna lastades, vi snackade lite med lokalbefolkningen som tyckte vi var jätteduktiga och sedan tog vi kurs mot Malmö.

Anders och jag känner oss SÅ glada för den fina dag vi fick.
Vädret höll sig lugnt så vår teori verkade hålla.
Göran B som har sommarhus i Kivik skickade oss denna bild av hur det såg ut där vilket stärkte oss i vårt beslut.

Det var många nya paddlare med på denna paddling och dom var verkligen jätteduktiga (ja, ja - ni gamla var duktiga också).

En jättehärlig grupp fick vi med oss på denna långfärd så stort tack till er alla.

Paddlare var: Marianne, Agnes, Carol, Marie, Louise, Ralph, Anna-Lena, Åse, Helena, Ulrike, Heike, Anders och Anne-Grethe.

Distans: 23,5 km.

Text och foto: Anne-Grethe.