tisdag 16 juni 2026

MATPADDLING I FJÄLLBACKA SKÄRGÅRD 3-7 juni








Redan i strandkanten innan vi lämnade Hamborgsund började matresan!
Vad växer här?
Hur kan det användas?
Ulrike visade och berättade och sen paddlade vi ut.



Vi fick fyra episka dagar i en nästan folktom skärgård, med väder, vågor och vind!

Första två luncherna under tarpen, rätter kryddade med ätbart vi hittat, sol som kikade fram lagom till kaffet! Vi snirklade oss nära öarnas klippor, spanade ner bland maneter och tång.
Sågtång, blåstång, fingertång.... Första kvällens middag högt uppe på en klippe, horisonten där borta, Ulrike lagade tempura med strandkål, ett oväder drog in ....

Strandaster, violer, kärleksört-maten blev vackrare-och godare! Ulrike guidade och vi började tillsammans upptäcka och testa....Rörhinna-i omelett? pesto? som snacks?

Bra väder för torrdräkt, friska morgondopp och kvällsdopp, sol till frukost och ljusa nätter ....
Matpaddlingen höll ett skönt tempo med tid för både paddling och hygge, snorkla och skörda tång, fiska makrill och plocka strandsnäckor...lära sig navigera, öva roll.
Sista kvällen bjöd på både rolluppvisning, finaste tångprovningen och en magisk dessert vid solnedgång.

Det var helt enkelt ljuvliga dagar!










 

Matpaddlare: Ulrike, Anders J, Marianne, Loui, Benny och Linda.
Text: Linda.
Foto: Marianne, Ulrike och Linda.




 

söndag 14 juni 2026

KÄVLINGE - LÖDDE Å 24 maj

Efter en rimligt tidig morgon på klubben anländer gänget till Furulunds scoutkår. Det blir lite avlastningskaos och packning mitt bland alla scouter som tittar nyfiket, sedan placering av bilar vid slutpunkten. De som inte kör bil bär kajaker till flytbryggan 150 m från scoutstugan.




Vädret är strålande. Paddlingen är medströms och går lätt så utan att vi vet ordet av är vi framme vid Höjs mölla, vårt enda planerade lyft. Där ska finnas en kanotramp. Betongkanten är inte så mysig att stiga upp vid, och det finns bara en kajaklängd med trä, så det blir köbildning. Det går ändå rätt kvickt att få upp alla paddlare och kajaker ur vattnet. Men hur gör vi nu då?




Rampen är många tveksamma till, och nedanför lyftet är det rätt grunt. Det går att bära en kort bit, men då kan man behöva flotta kajaken några meter ändå. Maria testar och allt går bra, men många är skeptiska. De flesta kajakerna bärs i stället över den supersmala bron till djupare vatten. Johan N hinner dessutom rädda 3 (!) frisbeear som fastnat på stenar i forsen. Kirre vägrar bära sin kajak och provar kanotrampen eftersom kajaken är så tung. Det funkar också, men kräver ett ganska långt vad med kajakflottning.






Mindre än 200 m från lyftet ligger en trädstam i vägen. Lyckligtvis är det inte mer än runt en halvmeter djupt, så det går bra att kliva ur kajaken och lyfta över. Vi hjälps åt och det går ganska snabbt.




Ett par km nedströms kommer vi till rastplatsen vid Högs industri-område. Det låter inte så mysigt, men det är det verkligen! Bord, grillplatser, stor gräsmatta och toa. Allt i en liten ”gryta” med höga vallar. Insynsskyddat och vindskyddat. Där intar vi medhavd lunch och kaffe. Vi träffar danska scouter och ett kompisgäng som paddlar canadensare.





Stärkta av lunchen paddlar vi vidare. Turen går snabbt vidare till Lödde kanotklubb där vi planerat avsluta. Vi tar en halvtimmes extra tur nedströms och tillbaka igen för att få någon km till i kroppen.




Totalt kanske 11 km paddlade + en hel del bärande.



Vi som paddlade: Agneta, Boel, Carl, Johan M, Johan N, Maria, Marianne, Mats, Metta och Kirre (vid pennan).









tisdag 19 maj 2026

SNOGEHOLM I VÅRSKRUD 10 MAJ



Från olika håll kommer vi, och ses vid Fiskarehus kl 10 denna soliga söndag. 
Träden och vattnet är grönt. Varenda vik paddlar vi ut i för att förlänga turen runt denna lilla flikiga sjö. 
Vi har en perfekt situation med stilla vatten att träna manövrering i. 
Lunch och fika intas i backen vid Kristinelund. Havsörn skådas. 

Totalt paddlar vi 12,5 km. 

Med på turen var ledare Calle, Maja, Henrik, Ebba och Mia som hakade på i sista stund.








torsdag 6 november 2025

SÄSONGSAVSLUTNING SENOREN 24-26 OKTOBER

 


När klockan ställs tillbaka är det säsongsavslutning i KFÖ. Det är en gammal tradition som ruckades på ett tag men nu är ordningen återställd. Fast avslut är egentligen fel ord för vi har ju mycket kvar - AW-paddling, sälsafari, torrdräktsimning, bassängträning, luciapaddling med mera.

KFÖ har ju blivit en gated community just nu men efter diverse öppningar och stängningar av staketet kom första gruppen iväg fredag morgon. Andra som hade ett jobb att sköta anslöt efterhand.


Ansvariga för långfärden var Anders P,  Anne-Grethe och Elisabet. Sanningen att säga gjorde Anders mesta jobbet med Elisabet och mig som små hjälpredor. Efter diverse research bestämde vi oss för ön SENOREN i Karlskrona skärgård och campingen KUSTGÅRDEN som vi tycker är perfekt för avslutningen. 

Lite av syftet med denna långfärden är förutom paddlingen det sociala - att ha trevligt ihop.

På Kustgården fick vi allt i ett. Ett stort hus bredvid kyrkan där vi alla kunde bo, laga mat ihop och äta tillsammans. Perfekt!




Vi som var först på plats installerade oss i huset, åt en snabb lunch och sen gav vi oss iväg med målet att paddla runt Senoren. Det blev en fin men ganska blåsig tur. Inga svåra vågor men många kämpade i motvinden. Fikapausen muntrades upp av ett härligt kobesök av ett gäng som tyckte vi hade tagit stranden där dom skulle dricka.

















Under kvällen tillkom nya paddlare efterhand. Några försökte få igång bastun, middagsansvariga drog igång sin marockanska gryta medan andra bara njöt av lite goda snacks. Åse stod för dukningen som vanligt.








Ja, som vanligt blev det en underbar middag med både förrätt och efterrätt. 
Några var trötta efter dagen och gick tidigt i säng medan andra spelade ett jätteroligt spel. Det var något med bananer tror jag. 

Lördagen bjöd också på vind - dock lite mindre än fredagen. En bra sak med Senoren är att man oftast kan hitta ganska skyddat läge så dom flesta var pigga på att kasta sig ut i motvinden igen.

Enligt Anders förslag var målet Ungskär där det skulle vara väldigt fint. Det var 9 km dit och vi gav oss iväg med gott mod. På väg dit mötte vi bland annat en linfärja som vissa av oss fick vänta ut.







Framme på Ungskär var det dags för en lite fuktig och kall lunch innan promenad till den befolkade delen av ön. Vi vandrade iväg som små Teletubbies och var säkert en lustig syn för dom som eventuellt såg oss. Så mycket liv var det dock inte men vi pratade med en man som såklart tyckte vi var heltokiga men som själv kom till ön mest varje helg för att få lugn och ro.
En positiv sak var också att både toalett (jättefin - glömde ta bild för någon ropade på mig) och väntrum var öppet fast det var off-season. Härligt!


















Eftersom det var 9 km dit kunde man ju tänka att det var 9 km hem också - men nej - då hade Anders plötsligt hittat en annan väg hem så vi paddlade runt Ungskär mot Inlängan. Allt som allt blev det 26 km paddling och 4 km promenad denna dag så det kände nog alla sig ganska nöjda med.





Mia och Anna-Lena valde att vandra Lyckåleden denna lördag istället för att paddla och här kommer Anna-Lenas text och lite bilder kring vandringen:

Mia och jag, Anna-Lena, bestämde oss att ägna lördagen åt att ta en vandring bland lövens höstfärger. Vi hittade en närliggande tur längs Lyckebyån. Enkelt och snabbt att ta sig dit, bra med parkering där leden startar vid idrottsplatsen Lyckåvallen i Lyckeby. Vi började den 6 km långa Lyckåleden här och gick norrut längs Lyckebyån till där Lyckeåborgs bruk låg i norr. Att gå på andra sidan tillbaka sägs vara mer landsväg och cykelbanor, så vi föredrog njuta av naturen och gick samma stig tillbaka.

Det var en varierande natur längs vägen. Först genom åkermark med betande kor och en långsam slingrande å. Från kyrkan och den gamle kvarnen i Augerum är det lövskog med bla al-, ek- och bokskog och man passerar flera forsar.

Det finns många historiska platser längs ån. På sent 1700-tal anlades många industrier som sten- och pappersbruk, kvarnar, segelfabrik och en smedja längs ån. Informationstavlor finns längs leden. Vid vattenfallet ligger Karlskronas nuvarande vattenverk. På höjden, Kummeln, finns sår av gravfält från vikingatiden. Området är också rikt på växter och djur. Längs åkanten växer stora bestånd av safsa som ger en fin inramning till ån. Fågellivet är rikt och emellanåt syns den färgstarke Kungsfiskaren.

Havsöringen leker i mitten av oktober och vi hade turen att få se flera leka i en av forsarna, vilket skådespel! 




Nu hade vi sett vacker lövskog och en vacker å, men vill ju även gärna se hav…det fanns ett till strövområde på vägen tillbaka mot Senoren, som var en liten rundvandring på 2,5 km på Knösöhalvön. Där fick även idag känna havets vindar i ansiktet och hoppa runt på stenhällar.

Båda turerna var en del av ARK56´s nätverk av leder.








Sen blev det lördagskväll i stugan. Det bastades och duschades, nytt matlag fixade underbar chiligryta och äppelkaka på egenodlade äpplen och vi njöt av livet.



Söndag kom med ny härlig frukost av frukostmatlaget, sen blev det städning i turbofart och sen vet jag inte vad som hände. Planen var att paddla en kort tur till en camping men det blev inte så många som gav sig iväg. Några ville hem och några ville vandra. Jag tappade lite översikten där men Mia skickade en bild från Eriksbergsleden så hon var där i alla fall och jag tror jag ser Louise, Åse och Anna-Lena på värnet.



Själv kände jag att 40 km paddling räckte som en nystart efter min ablation så jag stannade på land men dokumenterade det tappra gäng som gav sig iväg.
Punkt 1 är att få på sig torrdräkten




och sen är det bara att ge sig iväg i motvinden






Torleifs berättelse från söndagen kommer här:


Den sista dagen valde flera att vandra eller åka hemåt tidigt. Vi sex paddlade som var kvar
tog en tur till Sturkö med siktet inställt på campingen. På vägen dit fick vi jobba på i motvind
och ta emot en regnskur. Väl framme gick vi en runda i samhället och konstaterade att flera
dristiga personer låg begravda på kyrkogården. Innan återfärden fikade vi och avslutade det
sista av äppelpajen med vaniljsås. På vägen tillbaka hade vi härlig medvind och slörsurfade
hela vägen, en härlig avslutning på en fin paddelhelg.





Själv fick jag en fin tur i skogen - med och utan bibelord - så vi avslutar väl med ett par härliga höstbilder.




Paddlare: Anders P, Anders J, Ulrike, Åse, Louise, Anna-Lena, Anne-Grethe, Susanne, Babe, Elisabet, Henrik B, Maria, Mia och Torleif.

Text: Anne-Grethe, Anna-Lena och Torleif.
Foto: Anne-Grethe, Anna-Lena, Torleif och Mia.