torsdag 29 augusti 2024

MISTERHULT 17-21 juli

Louise hade haft kontakt med vädergudarna och önskat vackert väder. Onsdagskvällen testade de om vi fixade lite regn och vind. Det gjorde vi så efter detta hörsammades Louise önskemål och vi fick fantastiska dagar med sol, 25 grader, ljumma torra nätter och några få sekundmeters vind. Wow

Dag 1
Det är ju en del jobb med att komma iväg men väl i kajakerna är det värt vartenda paddeltag. Turen var mycket väl förberedd av Louise och Trevor. Kartor, fikastopp på vägen, silikon runt transportluckorna, ruttplanering.
Vi tog oss till Boskär. En del vind och vågar från sidan men vi hittade en fin klipphäll där vi gjorde vårt första stopp vinden skulle fortsätta så några av oss förstod att isättningen kunde bli ett problem.

Dag 2
Isättningen kunde göras bakom klippan bredvid och gick galant eftersom jag som ny fick lite hjälp. Navigeringens i en skärgård ställer krav som Trevor fixade med den äran. Lite vind, mycket sol och 22 km. Miljön är fantastisk.
Nattens vila på Skallknabben dvs öster om Örö.

Dag3
Det är otroligt att vakna upp en julimorgon i Sverige när det är 20 grader varmt och 18 i vattnet längst ut i kustbandet när man bestämt något så långt i förväg. En fantastisk morgon med dopp och tidigt kaffe ensam en stund när jag försöker förstå att detta är starten på min nya dag.
Svaga vindar gör det möjligt att utforska skärgården i österled ut mot sälskyddet men visst guppar det längst ut i kustbandet. Vi tog lunch och plats för natten på Klåvskär. Em tillbringade vi i norra änden och tog oss över mot Eknö. Jag förstår att planeringen för nästa tur startar redan nu.
Mina nya lekkamrater erbjöd teknikträning, kamraträddning och rollförsök eller en promenad på ön.
Maten är fantastisk men Kelda och Ekströms erbjuder också uppskattade alternativ. Likaså sälsången till middagen och under natten.

Dag 4
Solen gick upp 4 29. En magisk stund när hon så stilla och vackert lyfter ur havet. Havet ligger blankt och helt stilla även när vi ger oss i väg vid 9.30. Vi kör favorit i repris och tar oss till Kålsö för lunch och för att slå läger. Högt upp på en klippa finns fina platta hällar med plats för flera tält. Sen snirklar vi runt öster om Strupö och tar oss oss åter längst ut i havsbandet för ett dopp. Det är MÅNGA små öar även på tillbakavägen. GPS finns men vi väljer att följa Trevors inbyggda GPS och känsla. Det fungerade perfekt och vi kommer tillbaka till exakt rätt plats.

Dag 5
Vi lämnade Kålsö vid 9 tiden. Paddlade både i yttre skärgården söderut och tillbaka till Klintemåla i den inre skärgården. Vi anlände till mål tidigt på em. Lastningen gick smidigt så vi hann med ett dopp på bryggan innan vi körde till Malmö.

Louise och Trevor har skapat en fantastisk tur som blev 85 km. Jag har många värdefulla minnen med mig hem och nya kunskaper, erfarenheter och hopp om fler paddelturer i KFÖs regi i en av Sveriges fantastiska miljöer.