lördag 8 oktober 2022

LYXPADDLING I TJUST SKÄRGÅRD 4-7 augusti

Vi var 9 förhoppningsfulla paddlare som samlades vid klubben på torsdag morgon för lastning av kajaker på släpet. Färden i 3 bilar gick över Växjö med matstopp på vägen. Uppfärden blev svettig i högsommarvärmen för dem som inte hade fungerande luftkonditionering i bilen. Framme på Hallmare camping anslöt fyra paddlare i två bilar.

Paddlingen till Rågö, där första nattens boende var bokat, var på knappt 3 km. Flera av oss lyckades klättra ur våra kajaker upp på den ganska höga bryggan, och därefter baxa upp kajakerna på den, medan andra valde att gå upp på en klippa intill hamnen. Vi inkvarterades i en röd stuga med vita knutar med ett litet annex, med staket runt, för att hålla kossorna på vederbörligt avstånd.

Det fanns tid för promenad, bad och fördrink innan det var dags för middag som vi förbeställt i restaurangen. Vi bänkade oss förväntansfullt i kvällssolen och undfägnades med fiskburgare på färsk abborre, räkmacka, skärgårdstallrik, etc. beroende på preferens, med goda drycker till. Allt smakade förträffligt av miner och kommentarer att döma, och personalen var väldigt trevlig och tillmötesgående, så det blev en höjdarkväll. Höns och kycklingar höll oss sällskap vid måltiden.

Efteråt fanns tid för vandring runt den vackra ön för dem som prioriterat annat före maten. Förutom vacker natur och charmiga byggnader finns ett litet museum för klinkbyggda skärgårdsbåtar, vilka har klassats som världsarv av UNESCO, samt en verkstad för reparation och renovering av sådana båtar.

Frukostbordet som bullades upp fredag morgon lämnade inte mycket att önska, med bland annat nygräddade brödbullar och wienerbröd. Väderprognosen utlovade regn och eventuellt åska på eftermiddagen, men beskedliga vindar.

När alla fått lastat sina kajaker och fått dem i vattnet styrde vi kosan utåt förbi Hallmare udde och snirklade oss via ett antal småöar och skär, bl a Lindö och Hamnö, i den förtjusande skärgården till Stora Grindö där vi trodde att lunch var beställd. Laxboas ägare var dock av annan uppfattning och hade ett annat sällskap inbokat, men vi fick iallafall köpa med oss varmrökt lax, sås, nygräddat bröd och tomater. Med tanke på det utlovade regnet var det också att föredra för oss, så vi fortsatte mot Lerglo där nästa natts boende väntade.

Framme i Lerglo upptäckte Göran att han hade cirka 10 liter vatten i det bakre stuvutrymmet. Vi hann lagom bära upp vår packning och installera oss i de två röda stugorna, samt ta ett dopp, innan regnet kom. Husen var, liksom på Rågö, trevliga traditionella hus där bland annat vedspisen som var kvar i köket vittnade om ålder.

Görans kajak bars upp och pallades upp under tak för felsökning och reparation, det visade sig vara en skada som kunde lagas tillfälligt med silvertejp. Lunchen avnjöts i det större av husen medan regnet skvalade. Resten av eftermiddagen ägnades åt paddling i Koviken eller promenad beroende på preferens. Dagens paddling som var mycket njutbar noterades till 11 km på förmiddagen och ytterligare 9 km på eftermiddagen.

Middagen i Lerglo, som var förberedd av några utvalda i gruppen, tillagades i egen regi. Vi fick förrätt bestående av serranoskinka, sparris, körsbärstomater och parmesan. Huvudrätten var dagens andra omgång av rökt lax, nu serverad med kokt potatis, olika såser och sallad. Efterrätten bestod av chokladkladdkaka med lemoncurdvisp. Ännu en lyxmiddag således 😊.

Efter en stärkande natts sömn och frukost med gröt, bröd med pålägg, ägg och kaffe (!) diskuterades hur vi skulle lägga upp dagen paddling med tanke på att väderprognosen varnade för relativt kraftiga västliga vindar. Det beslutades att börja med att paddla till Hallmare Skackel, vilket kunde ske huvudsakligen i lä, för att se hur det såg ut i fjärden på andra sidan udden.

Efter paus och spaning runt hörnet, där det gick vita gäss på vågorna, beslutades att vända och paddla till St Hallmare för att därifrån gå till fots till Hallmare camping för att ta lunch där och begrunda läget. Lunchen på campingen blev långt ifrån lyxbetonad, men hjälpte oss att komma fram till att vi skulle åka och hämta kajakerna för att få en kortare paddling med gynnsammare vindriktning tillbaka till Rågö där ytterligare en natt var bokad. Paddlingen som en del i gruppen gruvat sig för avlöpte utan problem, och lättade drog vi upp oss själva och kajakerna på bryggan respektive klippan på Rågö. Vi paddlade sammanlagt 11 km denna blåsiga dag.

Vi fick en fin avslutning på dagen i strålande solsken, med tid för bad, promenad och goda drycker i eftermiddagssolen utanför stugan. Dagen avslutades med ännu en läcker middag serverad utanför restaurangen, där bland annat delar av storfångsten av abborre som restaurangägarens son hade dragit upp tidigare på dagen avnjöts.

De sista dagen grundades med en präktig och god frukost, enligt samma upplägg som föregående på Rågö. Vinden var nu beskedlig och kl 9 samlades vi vid kajakerna för att paddla till ”Sveriges vackraste ö” Björkö, med en toalett avsedd för oss med kortare ben.

Det blev en toppenpaddling med behagligt väder och vackra vyer. Vi tog kaffepaus på Björkö där Helena skämde bort oss med wienerbröd som bärgats från frukostbordet. Efter återfärd på likaledes njutbart vis till Hallmare camping lastades kajakerna inför hemfärden. Vi paddlade sammanlagt 12 km på söndagen.

Sammantaget en mycket trevlig och minnesvärd långfärd, med lyx i form av boende i sängar under tak, och god mat och goda drycker vid dukade bord. Sist men inte minst trevligt sällskap och gott kamratskap där alla bidrog. Vi paddlade sammanlagt 46 km respektive 37 km beroende på om man var med i Koviken eller ej.

Deltagare; Bengt, Bo, Boel, Christer, Eva, Göran, Helen, Helena V., Kirre, Lena, Marie, Susanne, Torleif