lördag 7 september 2019

VEN

Det har varit blåsväder länge så inför dagens planerade paddling runt Ven var vi inte speciellt optimistiska. Prognosen sa regn och vindar upp till 14 m/s i byarna. Inget väder för att korsa öppet hav så Anders K och jag som var ansvariga började planera för en reservplan på ostsidan där vågorna skulle vara mindre.
Jag såg för mig bilden där jag satt vid Stenshuvud i min torrdräkt medan regnet öste ner på min lilla matsäck.
På morgonen var det fortfarande en del vågor när jag tittade ut genom fönstret men redan vid samlingen på klubben fattade jag att baddräkt hade varit ett bättre val än torrdräkt och sydväst.
Vinden mojnade raskt, prognosen såg fin ut och alla var peppade på Ven.
Som sagt så gjort. Alla kajaker lastades snabbt och sen körde vi till Borstahusen där Boel och Heike väntade.
Efter en kort genomgång och utdelning av kartor var vi på väg.



Första mål var häcken på en båt. Vissa hade lite funderingar kring detta men när dom blev övertygade om att båten låg för ankare var dom med på noterna. Efter båten gick vi rakt mot Ven.
Vi hade strålande solsken, lite motvind och vågor men ganska lättpaddlat. Tog inte mer än en timme över.





Bestämde oss för högervarv.
På norrsidan av Ven var det stiltje och vi gled fram i det underbara vädret. Vid Norreborg gick vi in på stranden för dagens första stop som bjöd på både bad och fika. Trots min pessimistiska packning fick jag låna en bikini (tack Louise) så jag också kunde svalka mig i havet. Klart och fint vatten!
Efter badet bjöds det på underhållning i form av Boels Venskräckpaddlingshistoria. Vädret var dåligt, strömmen var grym, båtarna var stora, medpaddlarna försvann och det tog henne 5 timmar att komma fram till Ven (= 5km överfart). Hon tog båten hem! Detta hände för 10-15 år sedan men Boel har inte paddlat till Ven sen dess.
Anders och jag är mycket glada över att hon valde vår långfärd för att sticka hål på Venbölden. Vilket hon såklart gjorde med bravur.







Efter pausen paddlade vi vidare i solskenet. När vi rundade första udden blev det lite mer vind och vågor. Vi paddlade in i Kyrkbacken hamn och kollade läget och pausade lite innan vi fullföljde varvet för att sedan gå i land i Bäckviken. Rykten sa nämligen att dom hade den bästa hemgjorda glassen. Det stämde säkert för kön var lång och när vi fick vår glass kunde vi konstatera att glassen var god och kulorna var stora.
Underhållningen i denna pausen blev historien om min grundkurs där alla slog runt och två kajaker krossades mot stenarna. Jag är den enda från den kursen som har fortsatt paddla.








Enligt alla väderappar skulle det nu vara vindstilla och platt vatten. Sjöräddningens kustväder hade till och med en bild på det.
Men som så ofta innan stämde inte kartan med terrängen. Det var mer vågor än när vi paddlade dit, sidovågor enligt Anders och sido/motvind enligt mig.
Första problemet var att komma i kajaken innan den fylldes med vatten men efter lite meckande och pumpande kom vi alla iväg. Den stora båten låg fortfarande för ankare så vi följde samma rutt hem.
Några var lite trötta mot slutet men alla klarade överfarten med bravur.  Gruppen höll bra ihop och hade koll på varandra.

Anders och jag är glada för att det ändå blev Ven denna underbara lördag och tackar den fina grupp paddlare vi hade med oss.

Paddlare var: Louise, Åse, Anna-Lena, Henrik, Heike, Boel, James, Anders K och Anne-Grethe.

Text och foto: Anne-Grethe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar