söndag 29 juni 2014

Midsommar i Magnarp

Fredagen den 20 juni kl 9.00 var det samling för sex glada KFÖ:are som valt att fira midsommar tillsammans. Det sedvanliga ”meckandet” med lastning och fastsurrning tog sin tid men sedan var vi på väg.

Resan gick bra och under tiden hade vi telefonkontakt med Maria D som ville komma över dagen och paddla tillsammans med oss. Vi var också i kontakt med Christina och Bosse som har sommarhus i närheten.

Vandrarhemmet i Magnarp låg precis nere vid havet och även om vi fick vänta en stund innan vi fick tillgång till våra rum och köksutrymmet kunde vi knappast haft en vackrare midsommarmiljö. Efter en snabb lunch då även Christina och Bosse dök upp för att paddla med oss, tog vi oss ner i kajakerna och begav oss mot Vejbystrand. Det blåste ganska starkt och väl framme tog vi oss in i hamnen för en diskussion om resten av dagen. Vi beslöt oss för att paddla tillbaka till Magnarp och de som sedan ville paddla mer kunde fortsätta ner mot Björkhagen. I Magnarps hamn hade midsommarfirandet precis avslutats och där var massor av folk som fikade och njöt av dagen.

Några valde att bli på land, vissa gav sig ut för att rollträna eller leka i vinden och några paddlade iväg inåt bukten för att titta på spektakulära byggen precis i strandkanten. Så småningom var vi alla tillbaks på land och vi sa adjö till Maria som körde hem till Båstad och Paul. Christina och Bosse tog en snabb tur hem om innan vi alla samlades på vandrarhemmet för att tillsammans laga vår midsommarmat.

Potatis koktes, sillburkar och gräddfil tags fram och när vi väl satt till bords på vår lilla ”bakgård” bjöd Christina och Bosse på diverse märkliga snapsvarianter från Kroatien. Den största utmaningen var att bestämma vad de egentligen smakade J. Men alla lät sig väl smaka!

Vädret var lite bistert så när det var dags för jordgubbarna flyttade vi inomhus för att inte riskera frostskador på fotknölarna. Men trevligt sällskap och en härlig stämning värmer. Till slut tog dagens vedermödor ut sin rätt och vi stupade alla i säng.

Midsommardag var vi uppe vid åtta-tiden för att kunna komma iväg men mycket vind gjorde att planerna ändrades. Carol och Marie tog kajakerna till Rönne å vid Skäldervikens hamn medan de andra, Micha, Peter, Thomas och Ingrid gick de 5 km från Magnarp till Skäldervikens hamn för att se på när de tappra gav sig iväg i blåsten.

För "vandringsgänget" blev det sedan goda våfflor vid Kattvik och vi fick med egna ögon se att blåser det västlig vind så är det lugnare vid Båstad/Kattvik. Bra tips till nästa gång! På eftermiddagen försökte några från vandringsgänget testa att gå ut i vågorna vid Magnarp, men med risk att åka in i stenarna blev paddlingen inte så långvarig.

För Rönne å paddlarna var livet ganska behagligt till att börja med. Vi hade vinden i ryggen och fick se många fina hus längs vår väg in mot Ängelholm. Väl inne i stan hittade vi en lämplig brygga att ta oss i land på. Nu var det fikadags….men var fanns kaffet…..kvar i bilen…..typiskt!

Vi fick i oss några mackor innan en liten regnskur fick oss att åter ge oss i väg i kajakerna. På hemvägen stannade vi vid Ängelholms kanotklubb för ett snabbt besök på deras toalett. Där träffade vi en man som tagit skydd för vinden eftersom han var på väg att paddla från Barsebäck till Göteborg. Den envisa vinden hade fått honom att tillbringa två dagar i tält utanför klubben och han tyckte nog det var lite tråkigt för han var väldigt pratglad.

Vi fick kämpa betydligt mer för att ta oss till tillbaka mot hamnen i Skälderviken. Vinden hade ökat och den sista biten från å-slutet ut i själva hamnen var det riktigt illa. Carol påstår att hon paddlade sidledes och Marie var livrädd för att åka in i en av de elegantare båtarna som låg där på parad. Ska man absolut skrapa emot en annan båt känns det mer ekonomiskt att välja en gisten eka! Vi var fullständigt slut när vi kom upp på land igen och aldrig har väl kaffe smakat så underbart som då.

Väl tillbaka på vandrarhemmet gick några modiga och tog ett bad innan det var dags för kvällsmaten. Vädret var grått med enstaka regnskurar och för att säkra tillgången på eld fick kvällens grillning ske i vandrarhemmets cykelskjul.

Kanske inte så mysigt men allt går när man är hungrig! De som var lite smartare hade valt mat som gick att tillaga inomhus och det var också där vi fick äta eftersom vädret inte var så charmigt. Senare på kvällen samlades de flesta i TV-rummet eftersom det var Tyskland mot Ghana i fotbolls-VM. Gissa om vissa hejade på Tyskland (och vissa andra på Ghana bara för att jämna ut oddsen)!

När vi gläntade på gardinen på söndagen så var regnmolnen bortblåsta men vinden låg fortfarande på och värre skulle det bli under dagen enligt alla prognoser.

Efter att alla morgonbestyr var klara var det tid för att fatta dagens beslut. Frågan var alltså var vi skulle paddla och buden var många. Någon ville tillbringa dagen längs stranden i Skälderviken för att surfa, någon ville köra till Båstad eftersom det skulle blåsa västlig vind och chansen då fanns att vi skulle få lite lä. Till slut enades vi om att paddla ut från Magnarp och gå mot Vejbystrand .

Förhoppningsvis skulle vi komma lite längre än vad vi gjorde på midsommarafton innan vinden blev för besvärande. Det gjorde vi inte! Vi upptäckte då att det fanns en lång stenfri sandstrand inte långt från själva hamnen och det var perfekt pålandsvind för att kunna surfa. Kajakerna tömdes hastigt och "badkläderna" åkte på. Alla provade med stor entusiasm på att surfa med blandade resultat. Många ofrivilliga bad och störtdykningar blev det men också mycket surf, skratt och glada tjut.

Man gör av med mycket energi när man surfar, eller rättare sagt mest när man ska paddla ut för att surfa. Christina och Bosse hade sett oss från hamnen så de kom och hejade. Christina var väldigt nyfiken på surfskin så hon fick låna kläder av Carol så att hon fick testat den. Efter någon timmes lek var de flesta rätt möra så istället för att paddla tillbaka till Magnarp så hämtades bilarna för lastning och hemfärd.

Ska man summera helgen så har det varit en trevlig midsommar i gott sällskap. Vandrarhemmet var mycket bra. Trots blåst och regn fick vi paddlat. Några fick vandrat längs Skåneleden. Thomas fick sina våfflor. Det var kul att träffa och paddla med Mia, Christina och Bosse. För att citera en av helgens deltagare som tyckte att det kändes som om vi var på semester
"Man behöver inte åka så långt för att inte åka utanför Skåne...".

Paddlare: Bosse, Carol, Christina, Ingrid, Maria D, Marie, Micha, Peter och Thomas.