lördag 5 oktober 2013

En oktoberdag i Köpenhamn

Lördagen den 5 oktober bar färden av mot Köpenhamn och en dagspaddling. Kajaker packades, pumpar höll på att glömmas och poolnudlar sattes på ställningen. Vi passade på att skoja lite med gänget som körde till Landön senast – de tappade släpets baklucka 200 meter från klubben – "no kayaks were harmed during this trip".

Denna lördag hade vi äran få några av våra vänner från Växsjö – som precis spenderat en natt i klubbhuset – som sällskap. De tre bilarna styrde så sakteliga mot Köpenhamn. Den enda som säkert hittade var Carol, men eftersom hon åkte i Anders bil fick den stackaren ligga i 80 km/h och visa vägen.

Vi var framme vid TDCs kajakhus vid halv tio – då stod lokala klubbkillar och målade klubbhuset (och drack öl). På med paddelkläder och ner i plurret – det var många kajaker som skulle i. Efter att ha tagit oss ut ur tegelhamnen paddlade vi in i kanalerna mellan husen och bakom Fisketorvet – det var som en minivariant av Venedig. De som bor på "markplan" har sin egen brygga med plats för kajak. Vi var ett par stycken som plötsligt skulle kunna tänka sig att flytta till Köpenhamn.

När vi lämnat drömmarna om egna bryggor paddlade vi vidare mot Fisketorvet och in i den kanal som följde. En liten avstickare i samma typ av kanalvatten som vi är vana vid från Malmö.

Snart tog vi sikte på nästa kanal för Slotsholmens kanal. En del av oss hade redan tidigare sett undervattensstatyerna Agnete og Havmanden – men för vilken Doctor Who-fan som helst är det en läskig upplevelse.

Lunch blev det vid 12-tiden på ett kajakcafé – Kayak Republic – ett fantastiskt ställe för redan mätta paddlare. På förekommen anledning hade de blivit förvarnade om att vi skulle komma och de hade lovat att det inte skulle vara några problem med mat. Vi fick också veta i förväg att det skulle med största sannolikhet serveras beuf bourgignon till lunch. Tji fick vi. När vi kom fram serverades endast löksoppa och eftersom smörgåsarna var precis, sånär som på en, slut. Å andra sidan – de hade öl!

Bloggarens kommentar: Om vi ändå kunde få flytbryggor vid Anna Linds-plats så kan vi snart konvertera Barista också!

Efter lunchen fortsatte vi mot operan och ut i stora kanalen/farleden där vi mötte på såväl andra paddlare som stora/snabba/läskiga pendelbåtar som svänger på en femöring och alltid är på väg åt ditt håll. Utan missöden tog vi oss vidare mot Nyhavn där några paddlade in för att en snabbglimt av hamnen innan vi tog sikte på den Lille Havfrue.

Vi vände sedan inåt hamnen igen via östbanken där vi paddlade bakom operan (vi såg också militärens uppställningsplats – coolt!) och fick se alla roliga små husbåtar. Stundtals blev det väldigt tydligt att Christiania ligger precis bakom träden.

Det började närma sig fika men Carol kände att vi haft en för enkel dag så vi fortsatte in i det vackra Christianshavn där hon hade en perfekt fikaplats. Paddlare är ju vana att vara nära ytan, vi ser charmen av det, men vår fikadestination låg 0,8 m.ö.y. (meter över ytan) upp – klätterdags!

Till Carols försvar var vattennivån ovanligt låg, "...det är vanligtvis mycket enklare...". De som var ivrigast att komma upp var de som såg caféet som vi paddlade förbi. Café = toalett! Några valde dock ändå att låta bli balansövningen och njöt istället av fika direkt i kajaken. Carols varning om vårt tidigare resturangbesök gav frukt och våra båtar tömdes på fika.

Färden bar nu vidare tillbaka mot TDC. Tyvärr blev himlen något mörkare, men vi klarade oss från regn och vi paddlade på något trötta.

När vi kom tillbaka till avvek Växjövännerna och vi tog oss mot Malmö. Carol, Marie och Anders tog ett pit-stop och införskaffade öl.

Väl i Malmö väntade dusch och efterlängtad thaimat. Humöret var på topp, kroppen var härligt trött och avslappnad. Dagen var awesome.

För referens finns här även en karta över vart vi tog oss runt...