tisdag 5 maj 2015

HELGE Å MED PULKEN

Långfärdsåret 2015 startades upp den 11 april. I vanlig ordning får man börja lite lugnt så Helge å kändes som ett lämpligt val. Hade vi tur så skulle vi kanske också få se tranor.

Efter en snabb lastning kom vi iväg mot Yngsjö där vi skulle starta turen. Johan och Erika var redan i Åhus så tillsammans med Mia skulle de fixa lite bil-logistik. En bil skulle i förväg placeras i Åhus där vår tur skulle avslutas.
Innan alla samlats där vi skulle lägga i så upptäckte vi att Yngsjö är en liten by men tillräckligt stor för att vi skulle landa på olika ställen. Ännu mer avancerat var det för de som skulle mötas i Åhus, tydligen är det inte lätt att hitta varandra i Åhus.

Alla hittade till slut varandra och vi kunde ge oss av. Det var en fantastisk dag med sol och värme i luften. Där vi paddlande på i ån kunde vi knappt märka av någon vind heller. Efter en stilla tur med mycket snack och fågelspanande så kom vi fram till Pulken. Där lägger de ut mat åt tranorna som är på väg till Hornborgasjön så fågelskådare och andra vallfärdar dit för att se på fåglarna. Vi fick se massor av tranor vilket var en mäktig syn och dessutom fanns det några andra fåglar som var ovanliga. På utkiksplatsen mötte vi en entusiast som kunde berätta massor om fåglarna och besvara alla frågor som vi hade. Kul att få lära sig en massa nytt och att inse att för vissa människor är fåglar ett STORT intresse!

Det var lunchtid så den intogs i slänten ner mot ån och under tiden vi åt kunde vi se på alla tranor som kom flygande och skulle landa. Det är verkligen graciösa fåglar.
När lunchen i matsäcken var slut så fortsatte vi färden mot Åhus. Ån flöt stilla och vi såg ännu fler fåglar, träd som började slå ut och en del fina hus när vi började närma oss Åhus.

Eftersom det var svårt att ta sig iland på ”glassbåts-sidan” av Åhus paddlade vi mot småbåtshamnen Där vi tog oss upp och efter att alla fått upp sina kajaker så tog vi en fika i solen på bryggan innan bilförarna lastade in sig för att köra och hämta de bilar v i tidigare lämnat kvar i Yngsjö.

Lite strip tease i hamnen, en effektiv pålastning och sen var vi alla på väg hem igen. Lite trötta men samtidigt glada för att nu var premiären avklarad och framför oss låg massar av andra långfärder att se fram emot.

Paddlare:
Erika, Elisabet, Martin, Carol, Jan, Lennart, Marie, Roger, Tina, Johan, Mia, Lisbet och Anne-Grethe.