KFÖ långfärd
tisdag 16 juni 2026
MATPADDLING I FJÄLLBACKA SKÄRGÅRD 3-7 juni
söndag 14 juni 2026
KÄVLINGE - LÖDDE Å 24 maj
Vädret är strålande. Paddlingen är medströms och går lätt så utan att vi vet ordet av är vi framme vid Höjs mölla, vårt enda planerade lyft. Där ska finnas en kanotramp. Betongkanten är inte så mysig att stiga upp vid, och det finns bara en kajaklängd med trä, så det blir köbildning. Det går ändå rätt kvickt att få upp alla paddlare och kajaker ur vattnet. Men hur gör vi nu då?
Rampen är många tveksamma till, och nedanför lyftet är det rätt grunt. Det går att bära en kort bit, men då kan man behöva flotta kajaken några meter ändå. Maria testar och allt går bra, men många är skeptiska. De flesta kajakerna bärs i stället över den supersmala bron till djupare vatten. Johan N hinner dessutom rädda 3 (!) frisbeear som fastnat på stenar i forsen. Kirre vägrar bära sin kajak och provar kanotrampen eftersom kajaken är så tung. Det funkar också, men kräver ett ganska långt vad med kajakflottning.
Mindre än 200 m från lyftet ligger en trädstam i vägen. Lyckligtvis är det inte mer än runt en halvmeter djupt, så det går bra att kliva ur kajaken och lyfta över. Vi hjälps åt och det går ganska snabbt.
Ett par km nedströms kommer vi till rastplatsen vid Högs industri-område. Det låter inte så mysigt, men det är det verkligen! Bord, grillplatser, stor gräsmatta och toa. Allt i en liten ”gryta” med höga vallar. Insynsskyddat och vindskyddat. Där intar vi medhavd lunch och kaffe. Vi träffar danska scouter och ett kompisgäng som paddlar canadensare.
Stärkta av lunchen paddlar vi vidare. Turen går snabbt vidare till Lödde kanotklubb där vi planerat avsluta. Vi tar en halvtimmes extra tur nedströms och tillbaka igen för att få någon km till i kroppen.
tisdag 19 maj 2026
SNOGEHOLM I VÅRSKRUD 10 MAJ
torsdag 6 november 2025
SÄSONGSAVSLUTNING SENOREN 24-26 OKTOBER
När klockan ställs tillbaka är det säsongsavslutning i KFÖ. Det är en gammal tradition som ruckades på ett tag men nu är ordningen återställd. Fast avslut är egentligen fel ord för vi har ju mycket kvar - AW-paddling, sälsafari, torrdräktsimning, bassängträning, luciapaddling med mera.
KFÖ har ju blivit en gated community just nu men efter diverse öppningar och stängningar av staketet kom första gruppen iväg fredag morgon. Andra som hade ett jobb att sköta anslöt efterhand.
Ansvariga för långfärden var Anders P, Anne-Grethe och Elisabet. Sanningen att säga gjorde Anders mesta jobbet med Elisabet och mig som små hjälpredor. Efter diverse research bestämde vi oss för ön SENOREN i Karlskrona skärgård och campingen KUSTGÅRDEN som vi tycker är perfekt för avslutningen.
Lite av syftet med denna långfärden är förutom paddlingen det sociala - att ha trevligt ihop.
På Kustgården fick vi allt i ett. Ett stort hus bredvid kyrkan där vi alla kunde bo, laga mat ihop och äta tillsammans. Perfekt!
Vi som var först på plats installerade oss i huset, åt en snabb lunch och sen gav vi oss iväg med målet att paddla runt Senoren. Det blev en fin men ganska blåsig tur. Inga svåra vågor men många kämpade i motvinden. Fikapausen muntrades upp av ett härligt kobesök av ett gäng som tyckte vi hade tagit stranden där dom skulle dricka.
Det var en varierande natur längs vägen. Först genom åkermark med betande kor och en långsam slingrande å. Från kyrkan och den gamle kvarnen i Augerum är det lövskog med bla al-, ek- och bokskog och man passerar flera forsar.
Det finns många historiska platser längs ån. På sent 1700-tal anlades många industrier som sten- och pappersbruk, kvarnar, segelfabrik och en smedja längs ån. Informationstavlor finns längs leden. Vid vattenfallet ligger Karlskronas nuvarande vattenverk. På höjden, Kummeln, finns sår av gravfält från vikingatiden. Området är också rikt på växter och djur. Längs åkanten växer stora bestånd av safsa som ger en fin inramning till ån. Fågellivet är rikt och emellanåt syns den färgstarke Kungsfiskaren.
Havsöringen leker i mitten av oktober och vi hade turen att få se flera leka i en av forsarna, vilket skådespel!
Nu hade vi sett vacker lövskog och en vacker å, men vill ju även gärna se hav…det fanns ett till strövområde på vägen tillbaka mot Senoren, som var en liten rundvandring på 2,5 km på Knösöhalvön. Där fick även idag känna havets vindar i ansiktet och hoppa runt på stenhällar.
Båda turerna var en del av ARK56´s nätverk av leder.
Den sista dagen valde flera att vandra eller åka hemåt tidigt. Vi sex paddlade som var kvar
tog en tur till Sturkö med siktet inställt på campingen. På vägen dit fick vi jobba på i motvind
och ta emot en regnskur. Väl framme gick vi en runda i samhället och konstaterade att flera
dristiga personer låg begravda på kyrkogården. Innan återfärden fikade vi och avslutade det
sista av äppelpajen med vaniljsås. På vägen tillbaka hade vi härlig medvind och slörsurfade
hela vägen, en härlig avslutning på en fin paddelhelg.







































































