onsdag 1 juli 2015

Midsommar i Magnarp 2015

Denna blogg är skriven av alla som deltog i Magnarpsturen. Datorn vandrade laget runt på kvällarna efter dagens övningar och alla skrev efter varandra… Ett helt nytt grepp ;-)

Midsommarafton och här sitter vi åtta paddlare på vandrarhemmet i Magnarp. Dagen började med packande och lastande på klubben i regn. Fyra bilar med varsin kajak på tak och åtta paddlare gav en spatiös resa uppåt landet. Vädret var ovanligt midsommarlikt…. Mörka moln, rejäla regnskurar och inte en solglimt fanns i sikte. Alla bilarna gjorde sina avvikelser under resan till Magnarp men vi var framme i god tid ändå. Innan midsommar dansen blev det en rejäl lunch hos Magnarps fisk.

Efter att ha checkat in i Gulsippan rullade vi ner våra kajaker till stranden. Det blev en vågig färd i motvinden och en härlig surf på vägen tillbaka, medan vi kollade de arkitektritade villorna (Magnarp hauptbahnhof, bl.a).

Fan, det är en ettrig jävla småfågel däruppe som stör min författarnerv. Som tur var så försvann alla mörka moln och solen gassade när vi kom tillbaka.

Lite sola näsan, bada i havet, duscha och sen var vi klara för midsommarmaten.

Sill, potatis, västerbottenpaj, smör och bröd njöt vi av i kvällssolen tillsammans med allt som tillhör och efter kaffe och jordgubbar så är vi rätt nöjda med midsommarafton.

Midsommardagens kväll och sju mätta och trötta samt flamsiga paddlar lyssnar på tysk schlager (nationalskalden Heino) och ser på när Micha diskar. Det går något långsammare än när det spelades reggae och Mia övade på att bumpa med honom samtidigt.

Dagen startade med frukost ute på gräsmattan i solen.  Prognosen hade inte mycket att bidra med, så vi fick strunta i den saken och drog till havs.

På eftermiddagen blev det paddling i Rönne å. Vi la i vid Skäldervikens kanotklubb och gav oss av.

Ån låg platt och fin och det var stor skillnad mot havet som vi boxats med tidigare på dagen. Väl framme vid Ängelholms rodd och kanotklubb tog vi fikapaus. Bryggan var privat, men vi förhandlade med ett par som kom förbi. Erik bjöd på en fantastiskt god kokos-toscakaka med vispgrädde som han ”misshandlade” i en plastburk tills den var välvispad. Mums! Dessutom hade någon lämnat fyra ölburkar på bordet så det fanns resurser!

Sedan drog vi vidare mot Ängelholm eftersom Gisli aldrig varit i denna metropol. På vägen tillbaka ut mot havet övade vi kontring.

Väl hemma blev det en hektisk aktivitet för alla var väldigt hungriga. Det kokades potatis, gjordes sallad och grillen tändes. Micha blev bästa grillmästaren. Enda smolken i bägaren var att halvvägs genom maten så kom regnet. Det var bara att fly in och Micha och Carol fixade snabbflytt av maten då de helt enkelt bar iväg hela bordet med all mat.

Nu när vi ätit och Micha har diskat så serverades vi världens bästa pannacotta tillredd med massor av kärlek av debut-långpaddlare Elena. Med lillfingret kokade Elena samtidigt saft a la russe.

Söndagen bjöd på sämre väder. Regntunga skyar och spridda stänk. Vinden var som tidigare dagar och efter att vi sagt adjö till Gisli och Lisbeth vände vi motorhuvarna mot Kattvik. Vi hade tänkt undvika vinden genom att byta ”kust” men Kattvik visade sig ha sina egna problem. Det var svårt att lägga i kajakerna och efter en kortare diskussion kom vi överens om att det nog var möjligt att ersätta paddling med våffelätande.

Och de hade väldigt goda våfflor i Kattvik! Dock måste ju alla kalorier arbetas bort så sedan äntrade vi bilarna och körde till Hovs hallar för en underbar promenad/klättring i denna fantastiska miljö.

På eftermiddag körde vi åter mot Malmö och avlastning på klubben. Det blev vädermässigt en mycket bättre helg än vi hade vågat hoppats på men sällskapet var precis så trevligt som vi varit säkra på att det skulle bli!

Lite skoj extra info klubbens nya surfski Carbonology Boost är vi först i Europa med att köpa. Och paddlades av Micha i Magnarp!!!!

Paddlare och bloggskribenter: Carol, Elena, Erik, Gisli, Lisbeth, Marie, Mia och Micha