onsdag 3 juni 2020

LANDÖN SKÄRGÅRD 21/5-22/5

Efter en del funderande, diskuterande, rekande, planerande och inte minst ordnandet av transporten bestämde vi riktning mot Hanöbukten och Skånes enda skärgård norr om Åhus. Vi körde till Landöns camping där vi fick köra in och lägga i kajakerna. Heike, som hade kommit dit före oss, hade kört till den allmänna parkeringen till badplatsen till höger strax efter campingen. Där parkerade och sjösatte hon. Efter snabb överläggning bestämde vi oss att ändra på ursprungliga planen att tälta på Landöns camping och packade i stället ner sakerna i kajakerna. Att lära sig av det här var att inte packa i vanliga väskor i tron att man kunde ha saker kvar i bilen till på kvällen då vi planerat återvända till campingen. Vattentåliga packpåsar bör man alltid ha med! Och bra-att-ha-med saker funkar bättre på bilsemester, men inte lika bra i begränsat kajak utrymme. Nåja, vi underhöll nog några husvagns ägare på campingen.

Benny på campingen

Det är långgrunt i området och vid lågvatten kan man vada mellan Landöns camping och närmaste ön, Lindö. I solens sken och vattnets glittrade paddlade vi i väg mellan öarna mot Lägerholmen med fyren. Men har man inte landstigningstillstånd från länsstyrelsen får man snällt sitta kvar i båten och titta på skarvarna och den granna fyren.

Benny och fyren

Många av öarna i området är fågelskyddade så när det började lunch-kurra i magen tog vi sikte på Rakö´s östra sida där det finns en fin hopp-iland-strand. Hade vattnet varit varmare så hade det varit fint med ett dopp här, men vi njöt istället av vackra blomsterbäddar och måsars ”sång”.

Rakö

Fika på Rakö

Vi tog sedan sikte på fastlandet och Tostebergas fiskehamn. Vi fick ingen fisk, men Benny fick napp i form av en livboj i vassen. Den levererades sedan snyggt till en man i hamnen.

Fortsatte sedan norrut längs kusten för att börja leta efter nästa fikaställe. Vi fick göra lite provlandstigningar vid naturreservatet Täppet, men det var antingen för stenigt, för geggigt eller för mycket kor för att komma i land. Vände tillbaka lite söderut och hittade plats vi var nöjda med.

Fika på Täppet

Återigen mätta i magen fortsatte vi söderut. Vi bestämde att norr sidan på Tosteberga udde blev bra lägerplats för natten. En av oss stannade kvar på udden och resten gjorde Heike och Carin, som inte skulle stanna över natten, sällskap tillbaka till Landön.

Norrsidan Tosteberga udde

Dagen därpå fortsatte vi norrut mot kanalen vid Nymölla. Vackert slingrande grön kanal med fågelsång och grodyngel och annat under vattenytan …men även det mindre rogivande ljudet och doften av Nymölla bruk.

Kanalen vid Nymölla

Efter en bit in i kanalen vände vi tillbaka ut mot havet. Någon letade surfvågor, någon undvek surfvågor, någon tränade på att vända/backa och hämta sin vattenflaska som återigen hamnat i vattnet, någon paddlade längre eller mindre längre ut för att spana mot land, men vi alla njöt av två härliga dagar med gott sällskap, god mat, sol, vind, vatten och att ha fått sett flera havsörnar.

Med på turen var Ulrike, Benny, Åse, Anna-Lena, Heike och Carin Petersson (MKK)