måndag 22 oktober 2012

Kroatien - paddling i varmare vatten 22 - 30 sep

Starten, den 22 september, 0 km paddling

Efter att ha längtat till en annorlunda paddling i Kroatien, så var vi, 5 st KFÖare på väg! Först flyg till Zadar och sedan en missad buss, ja eller en väntan på 5 timmar, som resulterade i en 2 timmars taxi färd med en för liten taxi. Färjan tog oss ifrån Stinica till ön Rab. Efter en kort taxifärd så var vi framme hos kajakuthyrningen, där vi även hade hyrt rum för natten. Efter lite medicin och omplanering av turen så somnade vi gott.

Söndag den 23 september, 16 km
När vi väl hade plockat ihop alla paddelsaker, så startade vi vår tur vid färjeläget (det sydöstra hörnet på Rab). Vi följde den nordöstra sidan och njöt i fulla drag av blågrönt vatten, ljumma vindar och spännande natur.

Pausandet är ju viktigt och det fanns olika stilar!

På eftermiddagen kom vi in i San Marino, där vi letade upp en camping med en ”fast” husvagn, som vi snabbt satte vår prägel på.

Måndag den 24 september, 12 km
Det var fortsatt varmt och soligt, men riktigt blåsigt på havet när vi startade ifrån stranden i San Marino. Ute på havet möte vi lite vågor, som en del av gruppen upplevde som obehagliga, så vi tog en kortare dagsetapp till Lopar, den norra sidan av Rab. Henrik hittade ett trevligt pensionat där vi sov gott, trots mygg.

Tisdagen den 25 september, 17 km
Efter gårdagens vågor, så beslöt sig Henrik P, Tina och Micha för att fortsätta sin paddling längs med Rab, medan jag och Henrik N siktade in oss på att fortsätta mot Basca.

Vi paddlade gemensamt till Grgur där jag och Henrik tog farväl av resten av våra Kroatien-paddlare. Vi fortsatte mot Prvic, där vi fann flera underbara stränder.

På eftermiddagen paddlade vi in i Basca, där vi fann ett pensionat nere vid stranden. På kvällen njöt vi av resans läckraste bläckfisk-Mums.

Onsdagen den 26 september, 10 km
Pannan låg i djupa veck när vi dels hade hört väderrapporten som varnade för blåst och vi sedan hade blivit varnade för Bora-blåst (en mycket stark vind som kommer nerifrån de omliggande bergen). Vi bestämde oss för att gå ut på havet för att göra en bedömning. Tufft var det men även en otroligt rolig paddling då vi hamnade i Stara Basca (gamla Basca). Henrik fann ett Rött hotell, med denna underbara utsikt.

Dagen avslutade med ett besök i historien, en camping som måste ha somnat in under Titos tid. Det var tomma hyllor i affären, riktigt vidriga toaletter, presenningar över varje husvagn, men en underbar fika på stranden.

Torsdagen den 27 september, 18 km
Även idag var det blåsigt, men inte riktigt lika tufft som onsdagen, så vi fortsatte mot Punat. Det var höga vågor så vi fick verkligen ta i och vara vaksamma på vågorna, som ändrade riktning under frömiddagen. Henrik hade känningar av musklerna längs sidan (troligen muskelinflammation) så vi tog oss in till den första bryggan i lä, där vi snabbt tog upp fika och dricka. Medan vi låg där och pustade ut så började det komma folk på stranden och när vi sätter oss upp så visar det sig att vi ligger mitt på nudiststranden.

Efter en kort sträcka så tog vi lunch i Punat och sedan fortsatte vi mot Krk. Glider in hamnen när det börjar regna, men som vanligt hittar vi ett trevligt pensionat med en riktigt bra restaurang.

Fredagen den 28 september, 23 km
Nu ska vi ge oss ut på gamjakt. På ön Plavnik finns det en gåsgamskoloni, dit ska vi. Vi paddlar och paddlar längs med Plavnik, men inte ser vi några gamar. För att parera vindar/vågor så bestämmer vi att paddla till Merag, där vi ska färjan tillbaka till Rab. Väl i Merag så får vi först vänta på färjan, dvs hålla oss undan när den ankommer hamnen och sedan bestiga en 2,5 m hög kajkant, lite kämpigt.

Vi byter färja i Valibska och anländer till Lopar, på Rab, vid 6-tiden. Vi tar oss till samma pensionat som tidigare i veckan, men nu får vi ett rum 2 våningar upp, dvs utan mygg.

Lördagen den 29 september, 25 km
Nu ska vi ta oss tillbaka till staden Rab och paddlar på norra sidan av ön och följer sedan den västra sidan. Det är en solig dag och vi gör flera strandhugg på hel underbara stränder. Längs kusten är det vikar med små stränder överallt och knappt något folk, gott.

Vi paddlar på och på eftermiddagen kommer vi in i Rab, vi bestämmer oss för att ta en runda i hamnen och där står resten av gänget-härligt att se dem igen.

Sista kilometern glider vi längs staden Rab och går iland vid campingen. Vi ringer mark-service och kajakuthyraren plockar upp oss med kajaker.

Vi avslutar dagen med middag inne i Rab, där vi berättar om vad vi sett och upplevt under veckan. Henrik, Tina och Micha har lyxat till det i Suha Punta och är helnöjda med sina dagar där.

Söndagen den 30 september, 0 km
Vi tar oss med taxispecial, dvs mamma och pappa till kajakuthyraren kör oss till flygplatsen. Vi checkar in, även om min paddelinchechning är lite krånglig. Hoppar in i planet och tror att vi ska flyga hemåt, men nej. På startbanan så tvärnitar planet, det är fel på motorn…..

Vi tvingas stanna en natt på hotell i Zadar och på måndagen den 3 oktober så är vi hemma igen.

En underbar vecka är över, jag tackar Henrik N, Tina, Henrik P och Micha för en paddelupplevelse utöver det vanliga. Hoppas att det snart finns chans till liknande varma paddlingar.