torsdag 10 juni 2010

Ivösjön

Årets första långfärd gick till Ivösjön. Vi samlades tidigt på morgonen och lastade både bilar och släp. Denna gång var vi sju paddlare och vi såg nog alla fram emot en lugn och skön start på den nya säsongen.

När vi väl skådade Ivösjön insåg vi att dagen nog inte skulle bli fullt så avslappnad som vi trott. Det var rejält blåsigt med västlig vind upp till 12 m/s i byarna. Vi hittade en lugn vik som vi kunde lägga ut kajakerna i och tog beslutet att gå nära land till att börja med. På det sättet blev överfarten i öppet vatten kortast möjligt.

Väl över kom vi i lä och lyckades hitta en liten sandstrand på Ivön som vi kunde gå i land på och vi styrkte oss med lunch/fika inför kommande paddling.

Efter en skön tur var vi framme vid Ivö klack och det var dags för oss att ta ett nytt beslut. Skulle vi fortsätta runt ön med allt vad det innebar av vindar och vågor eller skulle vi välja att paddla längs fastlandskusten på tillbakavägen. Efter en stunds dividerande beslöt vi oss för att vända om och paddlade tillbaka i lä av Enö. Här hittade vi en trevlig båtklubb som kunde erbjuda oss både bryggor att lägga till vid och en skön gräsmatta i solen att inta vår kvällsfika på.

Sista sträckan av turen blev ganska ”guppig” och vi var alla ganska sega när vi kom iland. Trötta men nöjda med 2009 års premiärlångfärd packade vi ihop för att påbörja hemresan till Malmö.