fredag 19 augusti 2016

Långfärd till Stenshuvud

Lördagen den 13.8 deltog vi första gången på en långfärdstur med föreningen. Vår kajakrutt gick Kivik - Vik- Kivik, dryga 2 mil.

Vi hade tidig väckning hemma i Ystad för att möta upp till start kl. 9 i Malmö. Vid kanothuset packade vi kajaker på två biltak och på en släpvagn, för att få med alla 10. Sedan körde vi till Kivik hamn där Heike mötte upp med egen kajak .

Vid lite sökande efter lämplig plats kom vi överens om att starta lite norr om hamnen, vid sandstranden.

Vid 12- tiden hade vi alla 11 kajaker i havet och var klara för start. Solen sken vid start och vinden blåste från land. Lite skillnad från de vågor vi paddlat i veckan innan utanför Malmö.  Alla deltagare var ivriga att komma iväg och paddlandes löpte väl. Första fikapausen höll vi på sandstranden vid Stenshuvuds nationalpark.

Därefter paddlade vi vidare till Vik. I Vik höll vi igen en paus. Det blev vid glasskiosken, för just då kom dessutom en regnskur så vi sökte skydd och toalett. På toaletten fanns skylt om "tungskrapan", vilket ledde till intressant reflektion. Hela området vid Viks hamn var mycket pittoreskt. Som om tiden stått still.

Innan vi startade tillbaka mot Kivik, promenerade vi till Prästens badkar. Det var en unik vulkanisk formation i berget, vid havet.

Vid avfärden fick vi vänta in två personer innan vi kom iväg. Under hemfärden hade vi mycket varierande väder. Allt från mulet, klart solsken, regn och till sist motvind.

Hemåt paddlade vi i ett kör, för vi hade mest medvind. Kort  drickapaus hade vi halvvägs. Tempot hos paddlarna varierade, men de snabba tog några avstickare både in mot land och ut till havs och av och an mellan oss andra.

När vi väl nådde land var vi mycket nöjda över en lyckad tur! Så fick vi igen plocka ihop alla våra tillbehör och packa bilarna, för att köra tillbaka till Malmö.

Vi packade snabbt av all vår utrustning och tackade för oss, eftersom vi skulle köra tillbaka till Ystad. Vår tur den här dagen blev 15 h lång , så vi sov gott den natten!

Paddlare: Anne-Grethe, Jan, Carol, Ulrike, Elisabeth, Anders P, Ingela, Magnus, Martin, Heike och Monica Grönberg